Due to unforeseen circumstances: Change of plans

7 februari 2019 - Christchurch Airport, Nieuw-Zeeland

Om 3u ‘s nachts sta ik klaar om in te checken, ik leg mijn bagage op de band, alles loopt normaal tot de dame achter de balie zegt ‘vreemd, ik krijg een foutmelding over uw transit, u zou geen geldig document hebben om Australië (tussenlanding in Brisbane) binnen te mogen, ik ga dit even checken met mijn baas’. Na een onderlinge discussie mag ik naar de balie van de baas komen; ik ben op dat moment nog heel gerust dat alles goed komt want nog 3u alvorens de vlucht vertrekt.. Na een half uur aan de lijn te hangen met Australië en me vanalles te vragen over of ik dubbele nationaliteit heb enzo blijkt dat mijn paspoort opgegeven staat als ‘lost’ en ik internationaal geseind sta en dus niet kan reizen. Ik probeer uit te leggen dat dat niet kan, dat ik dat niet als gestolen heb opgegeven maar ze zegt dat ze niets kan doen tot ik niet meer geseind sta en dat ik best naar mijn reisorganisatie (gelukkig heb ik met een organisatie geboekt) moet bellen. Zij kunnen me misschien tijdig helpen (als in ‘binnen 1,5u alles in orde brengen en dus niet meer geseind staan’), maar waarschijnlijk om de vluchten om te boeken. Op dat moment krijg ik het al wat warmer en begin ik toch wat schrik te krijgen. Bijkomend probleem is dat je met een prepaid SIM kaart niet naar België kan bellen, maar ‘mevrouw de baas‘ achter de balie laat me haar persoonlijk toestel gedurende meer dan een uur gebruiken.

Eerst bel ik de reisorganisatie. Zij vertellen met dat ze niets kunnen doen aan het paspoort, enkel de vluchten herboeken indien nodig, ze sturen me door naar de gemeente. De gemeente stuurt me door naar ‘ Buitenlandse Zaken’, deze sturen me door naar de dienst Papspoorten welke me op hun beurt doorsturen naar de Luchthavenpolitie. Die sturen me door naar de Douanepolitie en die weten me te zeggen dat Politiezone Rupel deze als gestolen heeft opgegeven.

Na een klein uurtje (en een serieuze telefoonrekening voor mevrouw - nogmaals bedankt) contacteer ik politiezone Rupel en gaat er al een belletje rinkelen: ik heb net voor ik vertrok mijn internationaal rijbewijs opgegeven als gestolen (dit moest omdat ik een nieuw nodig had hier) en dat leg ik ook uit aan de hoofdinspecteur. Hij bekijkt mijn dossier en bevestigt dat het inderdaad aangifte is van een rijbewijs en ook de nummer is van het rijbewijs staat in de aangifte. Blijkbaar moet diegene die de aangifte ingegeven heeft ergens in een titel of commentaar een foutje gemaakt hebben en paspoort i.p.v. rijbewijs ingegeven. Een stom foutje, maar een foutje met redelijke gevolgen... Ze heffen onmiddellijk de seining op maar het kan wel een tijdje (meerdere dagen) duren eer dit internationaal doorkomt. Op dat moment besef ik het: ik kan hier vandaag niet weg. Een lijstje van wat ik allemaal moet doen begint door mijn hoofd te spoken. Ik bedank de mensen voor de hulp en wandel teleurgesteld de luchthaven uit.

Eerst contacteer ik (en laat mijn lieve vrienden in België helpen) de reisorganisatie. Deze kunnen de vluchten omboeken in dezelfde prijsklasse (met een paar 100€ meerkost maar dat is minder dan een volledig ticket), ten vroegste binnen exact een week. Ik zeg dat dat ok is (weinig alternatief) en ze mogen boeken. Volgende stap is de Belgische ambassade hier contacteren zodat zij kunnen opvolgen wanneer ik niet meer geseind sta en kunnen bevestigen dat ik kan vertrekken (ik ga ervan uit dat dat binnen een week in orde zou moeten zijn maar laat niets aan het toeval over en stalk ze om de paar uur). Vervolgens alles wat ik al in Vietnam geboekt heb: binnenlandse vluchten, tours, busreizen, hostels (en zoals de meesten onder jullie weten plan en organiseer ik graag alles goed op voorhand dus dat zijn er al wat) dien ik te annuleren en opnieuw in te plannen (een deel kosteloos, een groot deel jammer genoeg ook niet kosteloos). Als dit allemaal gebeurd is plan ik mijn extra week Nieuw Zeeland. Er zijn nog enkele dingen die ik niet heb kunnen zien/doen die ik nu kan doen (om het positief te bekijken) en aangezien ik Lucy niet meer heb is het nu met bussen en in hostels te doen. Laten we zeggen een goede voorbereiding op Vietnam...

Samenvattend:

Het is wel een serieuze domper als ik eerlijk ben. Ik was helemaal klaar om te vertrekken, had er echt superveel zin in. Nu wordt mijn verblijf met een week ingekort en moet ik dus enkele plannen in Vietnam schrappen wat ik misschien wel het ergste vind. Ook qua kosten een groot verschil: omboeken van de vluchten, annulaties die niet gerecupereerd worden in Vietnam, een week in NZ is minstens 5x zo duur als een week in Vietnam, etc.

Anderzijds mag ik van geluk spreken dat ik deze reis überhaupt kan en mag doen, zijn er veel ergere plaatsen om een week vast te zitten, hoort het wel een beetje bij avontuurlijk reizen en heb ik weer een goed verhaal bij...

Zoals jullie kunnen lezen was ik wel echt teleurgesteld (vooral omdat ik er echt niets aan kan of had kunnen doen), maar bekijk ik het nu zo positief mogelijk: genieten van NZ en de extra dingen die ik hier nog kan en wil doen, hoop en ga ervan uit dat ik volgende week deze tijd in Vietnam zit en ga dan dubbel en dik genieten van mijn tijd daar.

1. Liliane Franken:
    7 februari 2019
    Ongelofelijk!Jij die alles tot in de puntjes plant en regelt .
    Tracht toch nog wat te genieten.Dikke zoen van je oma.
  2. Dirk Van den Broeck:
    7 februari 2019
    Ik vond destijds de noordelijke kant het mooiste, als je iets moet schrappen zou ik het zuiden nemen. Deze periode is het ook geen regenseizoen, anders was het snel geweten.
  3. Guy Guldentops:
    7 februari 2019
    elk nadeel hebt z'n voordeel :)